26
Aug
2012

Legenda epavei de la Costineşti

VN:F [1.9.22_1171]
Dă o notă
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)

Cred că mulţi dintre voi aţi fost măcar o dată la Costineşti, sau dacă nu, măcar cu siguranţă aţi auzit de acea epavă de acolo.

De la o vreme am început să fiu interesat de acest subiect, deoarece nu am fost niciodată acolo, dar acea epavă m-a vrăjit numai auzindu-i povestea.

Scriu acest articol deoarece deşi foarte multă lume a fost acolo şi au văzut nava cu ochii lor, foarte puţini dintre ei îi ştiu şi povestea.

Epava poartă numele de E.Evanghelia, nume ce este încă vizibil. E.Evangelia este al 4-lea nume pe care nava la purtat în cei aproximativ 25 de ani de activitate. A fost construită la şantierele navale Harland & Wolff din Belfast, şantier unde a fost construit şi Titanicul.

Nava a fost lansată la apă pe data de 28 mai 1942 sub numele de Empire Strength, fiind construită pentru “Ministry of War Transport”. Vasul a făcut parte dintr-o serie uriaşă de nave care au servit guvernul britanic.
Nava are 131.4 m lungime, 17.4m lăţime şi 10.2m înălţime; un deplasament de 7355 tone şi a fost un cargobot frigorific.
În martie 1946 a fost cumpărată de Frederick Leyland & Co. Ltd şi a fost redenumită Saxon Star. După ce a fost transferată de mai multe ori, unor companii din Liverpool, a revenit in 1959 sub patronajul Blue Star Line Ltd., companie administrată tot de Frederick Leyland & Co.
În august 1961 vasul este vândut către D. L. Street Ltd din Cardiff. Aceştia redenumesc vasul din Saxon Star în Redbrook. După doar patru ani, în 1965, este vândută din nou, de data aceasta către o companie grecească, Hegif Compania Naviera S.A şi redenumită E.Evangelia.

Sunt multe poveşti legate de naufragiul navei, dar cele mai cunoscute poveşti sunt, şi citez direct de pe un site:
“In noaptea zilei de 15 octombrie 1968 , aproape dimineata vasul s-a apropiat foarte mult de mal si carena vasului a atins solul stancos din Golful Francezului, in apropierea Costinestiului. In acele vremuri Costinestiul era un sat de pescari, iar conform spuselor unui localnic care se afla pe mare la acele ore fatidice aflam ca era marea era linistita dar invaluita de o ceata foarte deasa si “brusc, liniştea e spartă de un trosnet asurzitor, ca de fier frecat pe piatră. „Bă, ce s-aude?“ îndrăzneşte să murmure unul dintre pescari.” Huruitul gigantului se aude din ce in ce mai tare insa ceata impiedica vederea sursei. El povesteste ca au inceput sa vasleasca inspaimantati catre mal unde cativa tigani ardeau caramizi. Cei de pe mal “lasaseră totul balta si fugeau unde vedeau cu ochii. „Vin rusii, baaaa!“, striga unul dintre ei spre pescarii care se apropiau de mal, aratand ingrozit spre o nava care prindea contur in negura densa.”. Deoarece naufragiul a avut loc la putin timp după invadarea Cehiei de către rusi si se zvonea că vin rusii si la noi, imi si imaginez groaza acelor oameni.
Epava este asezata pe stancile calcaroase din zona golfului mentionat mai sus. Sunt portiuni in care apa are 2-3 metri adancime, iar in acea zona de stanci calcaroase se afla si cea mai mare pestera subacvatica din Romania cu o dezvoltare de 15 m. In comparatie cu epava din Vama Veche care se scufunda incet, incet in nisipul de pe fund, Evangelia va mai ramane destul de mult timp vizibila.
Una din legendele tesute in jurul acestei nave, si cea mai des vehiculata ca fiind cauza reala a naufragiului, spune ca vasul a apartinut armatorului grec Aristotel Onassis si ca el s-a inteles cu capitanul vasului sa esueze sau sa scufunde vasul, cu intentia de a incasa banii de asigurare, pentru ca nava mai avea drept de navigatie doar 2 ani. Acum apare o intrebare de ce ar vrea cineva sa arunce un vas care poate aduce bani inca 2 ani?”

“In favoarea acestei ipoteze exista un articol in dezvaluiri.ro in care se spune ca initial a fost primit un semnal de SOS prin care nava se afla in dificultate insa coordonatele geografice ale navei erau cu totul altele, indicand o pozitie undeva între Gura Portitei si bratul Sfantu Gheorghe, inaintand adanc pe uscat, echipajul a fost contactat din nou specificand de data asta alte coordonate indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu. Dupa cercetarea zonei vasul nu a fost gasit si a fost incercat un nou contact radio, echipajul nu a raspuns si au inceput cautarile, Vasul a fost gasit in zona statiunii Costinesti. Conform celor spuse in acel articol , nava salvator Voinicul s-a ancorat in larg si a dat parama de remorca navei Evangelia. Dupa cateva ore de tras, Evanghelia plutea din nou, fiind dezesuata. Noaptea, grecii au pornit motorul si au esuat din nou. A fost trimis un scafandru sa verifice pupa navei Evanghelia. Scafandrul a raportat ca elicea navei era avariata proaspat, semnele aratau ca motorul a fost pus pe „toata viteza înainte”. Tot in ipoteza esuarii intentionate se mai spune ca intretinerea navei era mult prea costisitoare si… era la moda in acele vremuri sa faci asa ceva pentru a scapa de un vas.
Dar exista si povesti in care din cauza vizibilitatii reduse pe timpul unei furtuni echipajul a confundat luminile Costinestiului cu portul Constanta, si s-au apropiat prea mult de mal, ipoteza putin probabila deoarece in 1968, Costinestiul era doar un sat de pescari.
Se mai spune ca vasul era plin de portocale si ca ele au umplut plaja din Costinesti, insa aceeasi poveste am aflat si despre naufragiul vasului Akra Aktion din Vama Veche, insa din foarte multe surse, vasul esuat in Vama era plina cu baloti de sarma, care au fost recuperati in decursul mai multor ani.
Alta poveste tesute in jurul navei sunt legata de o explozie la bord care ar fi cauzat gaurile uriase. Insa tot despre acele gauri se spune ca au fost facute de torpilele cu care au facut trupele Romane aplicatii. Insa nivelul apei in zona epavei fiind foarte mica, posibilitatea torpilarii ei se reduce foarte mult, fiind aproape imposibila. In decembrie ’89 aflam ca a fost si mai mult avariata deoarece se credea ca acolo se ascund teroristi. Adevarata poveste a gaurilor estea cea a dezmembrarii, pe drumul fierului vechi. Exista o poveste prin care un tip si-a cumparat o mobra din banii scosi din cuprul luat de pe epava si pe care la adus la mal cu o saltea care era sparta si din cand in cand mai sufla in ea niste aer.”

Deci, indiferent de poveştile scrise despre această navă, este păcat că hoţii de fier vechi o dezmembrează an după an, iar nimeni nu face nimic.
Este foarte posibil că nu o voi mai putea arăta şi copiilor mei, deoarece sunt mari şanse ca până atunci hoţii să o dezmembreze până la ultima bucată.

Legenda epavei de la Costineşti, 10.0 out of 10 based on 3 ratings


Trimite prin Yahoo Messenger!


2 comentarii

  1. riri la 30-08-2014 ora 12:58

    In multe golfuri sunt epave in lume,dar cea de la Costinesti ,SE FAC POZE,ca un obiectv turistic.Aceastadispare din cauza HOTILOR DE FIER VECHI.TREBUIE STARPITI.Sunt si mai noi in NAVAGIO o epava din 1986 si se păstreaza,,se fotografiaza toți turiștii,dar noi distrugem totul.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Mergi sus
  2. Silvia Gheorghe la 28-10-2014 ora 18:43

    Da, corect si frumos articol.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Mergi sus

Welcome DanyDeeJaay

Autentificare

Ți-ai uitat parola?

Înregistrare pe site



4 − patru =


Join

Join us as we spread the word.